۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

لیلا فروهر و نقش مار



مرغ سحر به جرات یکی از قدیمی ترین و پر طرفدارترین آثار موسیقی سنتی و ملی ایرانی است. خواننده های مختلفی این اثر را اجرا کرده اند و خواندن تاریخچه سروده شدن و اجرای این اثر ملی که بار سیاسی و اجتماعی زیادی دارد خالی از لطف نیست. یک شعر ساده اما پر معنی همراه با یک آهنگ ساده اما مبتنی بر اصول موسیقی دستگاهی ایرانی دست به دست هم دادند تا احساسات ایرانیان بعد از مشروطه و شرایط استبداد را به خوبی نشان دهد.
چند روز پیش اجرای مرغ سحر توسط لیلا فروهر را دیدم. خیلی عصبانی شدم. در ابتدا به نظرم آمد که موسیقی سنتی را مسخره کرده. ولی وقتی خوب فکر کردم دلیل عصبانیتم لیلا فروهر نبود. دلیلش این بود که ملتی شدیم که آنقدر موسیقی درست حسابی ندیدیم که از چنین اجرای ضعیفی خوشمان می آید. البته نباید جلوه های بصری فوق العاده این اجرا را نادیده گرفت. با خواندن کامنت های زیر ویدیو هم متوجه می شوید که بیشتر کسانی که شیفته این اثر شده اند از آرابش صحنه و صورت لیلا خوششان آمده است. برای اینکه متوجه منظورم شوید، چشمانتان را ببندید و به فقط به آهنگ گوش کنید. آهنگ نا منظم و خواننده ای که حتی ریتم آهنگ را بدرستی اجرا نمی کند چه برسد به نت های آهنگ. به عبارتی شنوندگان آهنگ را با چشمانشان شنیده اند. از همه اینها که بگذریم، لیلا فروهر بازیگر و شو من خوبیه و خیلی خوب توانسته نقش مار را به مردمی که گوششان موسیقی خوب نشنیده جا بزند.

لینک زیر یکی از جدید ترین اجراهای مرغ سحر است توسط نامجو و کیوسک.