۱۳۹۲ آذر ۱۸, دوشنبه

بودجه حوزه و دانشگاه



بودجه دانشگاه صنعتی شریف ۱۷۰ میلیارد تومان
بودجه دانشگاه پلی‌تکنیک ۱۶۰ میلیارد تومان
بودجه مرکز خدمات حوزه‌‌های علمیه ۴۰۰ میلیارد تومان

نوشته بالا باعث شد که من برای اولین بار بودجه کل کشور را نگاه کنم. این اعداد به نظر غیرواقعی می آید ولی درست هستند. اگر بودجه کل کشور را مرور کنید موارد جالب تری هم خواهید یافت. چون مبالغ بودجه خیلی خفن و شصت رقمی هستند، از بودجه دانشگاه شریف به عنوان مرجع برای مقایسه استفاده شده است. البته دور از انصاف است اگر دانشگاه تهران را در این مقایسه وارد نکنیم. از آنجایی که دانشگاه تهران بزرگترین دانشگاه و آبروی دانشگاه های ایران است، منطقی است که بیشتر از مرکز خدمات حوزه های علمیه بودجه داشته باشد و بنابراین بودجه دانشگاه تهران 550 میلیارد تومان قرار داده شده است. البته باید در نظر گرفت که کل بودجه حوزه علمیه قم بسیار بالاتر از بخش خدمات آن است و اصلا جای نگرانی نیست و ریشه های اسلام همچنان آبیاری خواهد شد. خبرگزاری ایسنا بودجه حوزه های علمیه کشور را 1040 میلیارد تومان (تقریبا شش برابر بودجه شریف) اعلام کرده است.



از موارد جالب دیگر دانشگاه مصطفی است که من یکی عمرا تا حالا اسمش را نشنیده بودم. این دانشگاه که در قم واقع شده و کلا در زمینه علوم قرآن و حدیث کار می کند، سالانه 170 میلیارد تومان ناقابل دریافت می کند که برابر کل بودجه دانشگاه شریف است. 

مجلس شورای اسلامی با 290 نماینده تقریبا دو برابر دانشگاه شریف بودجه دریافت می کند و شورای نگهبان با 12 عضو، یک چهارم دانشگاه شریف بودجه دارد. این در حالی است که دانشگاه شریف 730 استاد تمام وقت و پاره وقت دارد که مشغول تدریس و مشاوره حدود 8000 دانشجو هستند. 

مورد دیگر اینکه بودجه ستاد مشترک سپاه دو برابر بودجه ستاد مشترک ارتش است. صدا سیما پنج و نیم برابر شریف بودجه دارد  و سازمان بسیج 20 میلیونی، سه و نیم برابر دانشگاه شریف. 

هزار میلیارد تومان برای تعهدهای سفرهای رهبری، به عبارتی بذل و بخشش های ملوکانه رهبری در نظر گرفته شده و نزدیک به دو برابر بودجه دانشگاه شریف برای کمک به بازسازی عتبات عالیات اختصاص یافته است.



پی نوشت: از آنجایی که من دفعه اولم بود بودجه را نگاه می کردم، ممکن است سوتی داده باشم. که داده ام و مبلغ ها در جدول بالا میلیارد است و نه میلیون. برای همین بهتر است خودتان یک نگاهی به بودجه در اینجا بیاندازید. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر بدهید