۱۳۹۱ بهمن ۱۱, چهارشنبه

خوبی از خودتان است

خیلی ها گفتند و سعی کردند که با دلیل و مدرک نشان دهند که عامل همه بدبختی های مملکت، از آلودگی هوا و مشکلات اقتصادی بگیر تا افزایش جرم و جنایت و سلب آزادی مردم، خود مردم هستند یا به عبارتی از ماست که بر ماست. ولی تا حالا کمتر شده کسی از زاویه مثبت به این جمله نگاه کند. شاید چون این جمله از اول بار منفی داشته، بیشتر کاربرد منفی پیدا کرده است. منظورم این است که اگر ما خوشبختی هم داریم تاثیر کار خودمان است. برای مثال، چرا ایران به سرنوشت افغانستان زمان طالبان دچار نشد؟ حتی همین امروز هم در حکومت ایران کم نیستند کسانی که خواستار اجرای قوانین خشک دینی هستند حتی بدتر از طالبان. روزی چند بار می شنویم که حکم رهبر هم سطح و حتی بالاتر از حکم خداست؟ وقتی می گویند رهبر می تواند احکام اولیه دین را باطل کند یعنی حکمش بالاتر از حکم خداست. ولی کو گوش شنوا؟ اگر امروز خامنه ای یک دستوری بدهد، آیا همه با جان و دل به آن عمل می کنند؟ البته منظورم این نیست که جمهوری اسلامی خیلی بهتر از طالبان است ولی در نظر بگیرید که در جمهوری اسلامی تخت جمشید و دیگر آثار تاریخی به خاطر عدم رسیدگی تخریب می شوند ولی در سیستم طالبان آثار تاریخی با انفجار تخریب شدند و این به خاطر بالاتر بودن سطح آگاهی در میان مردم ایران است. ولی خوب سطح آگاهی مردم نسبت به مردم اتریش پایین تر است. 
 اینکه اعدام در ملا عام در تهران اجرا می شود دلیلش این است که مردمی برای تماشا می روند و اعتراض ها آن چنان شدید نخواهد بود که نظام به هم بریزد. البته هر روز اعدام در ملا عام نداریم چون از جمعیت میلیونی تهران فقط سیصد نفر رفتند حتی کمتر از نماز جمعه! و همین جمهوری اسلامی نمی تواند در مرکز تهران مراسم سنگسار برگزار کند. البته برای سنگسار هم عده ای خواهند رفت و عده ای هم سنگ می زنند ولی اعتراض ها بسیار شدید خواهد بود و شعور جامعه ایران این عمل را بر نمی تابد. همه خوب میدانند که جمهوری اسلامی وقتی می خواهد کاری بکند پیش از هر چیزی افکار عمومی را به کمک شایعه و رسانه های میلی می سنجد. پس در این نظام هم افکار عمومی مهم است البته عبارت آستانه تحمل مردم عبارت مناسب تری است، یعنی نظام روی آستانه تحمل مردم کار می کند. یعنی مردم در دهه شصت در مقابل خانه نشین شدن هنرمندان سکوت می کردند ولی جامعه امروز نسبت به همان هنرمندان حساس شده و خواستار فعالیت این هنرمندان شده اند. یا به پوشش زنان در جامعه نگاه کنید، واقعا جمهوری اسلامی چقدر در پوشش جوانان تاثیر گذار بوده است غیر از این است که مد گرایی و فشن بودن در ایران چند برابر جوامع غربی است؟
یا اینکه اگر بعد از انتخابات 88 مردم اعتراض نمی کردند، الان ایران شده بود کره شمالی ولی مردم نشان دادند که هر حرفی را قبول نمی کنند. خلاصه اینکه مردم گوسفند نیستند که هر کی هر چی گفت گوش بدهند.
کرمکی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر بدهید